Kolumnit Eero Timgren /

Tyhmiä kysymyksiä sähköautoista ja energiasta

Nykyisten sähköautojen energiahyötysuhde on noin 30 prosenttia verrattuna polttomoottoriautoihin. Oma autoni kuluttaa noin kuusi litraa dieseliä sadalle kilometrille. Jos autoni olisi sähköauto ja sen tarvitsema energia tuotettaisiin suuressa dieselöljyä käyttävässä voimalassa ja siirrettäisiin nykyistä sähköverkkoa pitkin autoni käyttöön, tarvittaisiin noin 20 litraa dieseliä/100 km. Epätyydyttävät tekniset ratkaisut sähköautoissa ja energiahäviöt sähkönsiirrossa alentavat hyötysuhteen noin 30 prosenttiin. Päästöt kylläkin siirtyisivät maanteiltä voimalan sijaintiseudulle.

Tilanne herättää kysymyksiä. Kuinka monta uutta ydinvoimalaa, montako tuhatta tuulimyllyä ja montako miljoonaa aurinkokennoa tarvittaisiin, mikäli Suomen koko autokanta olisi sähkökäyttöinen? Pitäisikö sähkönjakeluverkostoa vahvistaa ja laajentaa? Kuinka suurista investoinneista olisi kysymys, jotta päästövapaaseen autoiluun päästäisiin eikä päästöjä siirrettäisi vain ”taskusta toiseen”? Onko keisarilla uudet vaatteet?

Kuinka tämä strategisesti tärkeä järjestelmä turvattaisiin sähkömagneettista vaikuttamista, muun muassa kyberhyökkäyksiä vastaan?

Entäpä kustannukset? Kuinka ne jakautuisivat autoilijan ja yhteiskunnan kesken? Voitaisiinko energiaa tuottaa ja siirtää ilman verotuksen korotuspaineita? Tulisiko kysymykseen energian ostaminen ulkomailta, vaikkapa Venäjältä, jonne päästöt ja tuotannon riskit kätevästi siirtyisivät? Suomeen kylläkin kohdistuisi jakeluvarmuuteen liittyviä poliittisia riskejä.

Onko sähköautoiluun siirtyminen kannattavaa liiketoimintaa sähköä tuottaville ja sitä siirtäville yhtiölle?

Toivon, että joku riippumaton ja todellinen asiantuntija voisi kommentoida tekstiäni ja rehellisesti vastata esittämiini kysymyksiin.


Aiheet:
Jukka Kukkonen kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 13:47 Vastaa kommenttiin
Joo, luonnollisesti sähkönkulutus lisääntyy, mutta kokonaisenergiankulutus vähenee koska öljyä käytetään vähemmän. Sähköautojen latauksen voi myös ajoittaa helposti pienimmän kulutuksen aikaan yöllä joten lisäkapasiteettia ei välttämättä tarvita sähköntuotantoon vielä pitkään aikaan.
Eero Timgren kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 09:36 Vastaa kommenttiin
Jukka Kukkoselle kiitos kommentista. Eilen oli sveitsiläisessä Neue Zuercher Zeitung-lehdessä juttu aiheestamme. Koko autokannan, lukuunottamatta pitkän matkan rahtikuljetuksia, siirtäminen sähköiseksi nostaisi Sveitsin sähkön kulutusta noin viidenneksellä. Lisää sähköenergian tuotantoa siis tarvittaisiin. Kuinkahan olisi Suomessa?
Jukka Kukkonen, Autoinsinööri kommentoi torstaina 10.8.2017 klo 17:46 Vastaa kommenttiin
Tämä kirjoitus pohjautuu ikävä kyllä vähän virheelliseen tietoon. Sähköautojen energiankulutus on noin 30% polttomoottorin energiankulutuksesta. Sähköautoilla voi ajaa 100 kilometriä alle kahden diesellitran energiamäärällä ja tästä syystä juuri sähköautot ovatkin yleistymässä. Jos haluaa tutustua asiaan syvällisemmin niin netistä löytyy paljon materiaalia aiheesta. Itse pidän MIT:n viime vuonna julkistamasta tutkimuksesta jossa verrattiin polttomoottoriautojen ja sähköautojen koko elinkaaren kustannuksia ja päästöjä. Erot ovat hyvin selviä. Tulokset löytyvät osoitteesta www.CarbonCounter.com.
Eli sähköautoihin siirtyminen tulee vähentämään energiankulutusta ja päästöjä sekä meidän riippuvuuttamme tuontiöljystä. Lisäksi autoilijoiden energiakulut pienenevät ja sähkö ostetaan paikallisesta sähköyhtiöstä eikä kansainvälisiltä öljy-yhtiöiltä joten rahaa jää enemmän oman maakunnan talouteen.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta
valtuusto.jpg
Uutiset

Harjoitushallin maanrakennuksen urakkatarjoukset ensin

Savonlinnan kaupunginvaltuusto päätti maanantaisessa kokouksessaan myöntää harjoitusjäähallin rakentamiseen 350 000 euron lisätakauksen. Nyt kaupungin takausvastuu harjoitushallista on…
vuosisadantie.jpg
Uutiset

Harjutie on Vuosisadan tie

Punkaharjun Harjutie on nimetty Vuosisadan tieksi Tieyhdistyksen ja Maaseudun Tulevaisuuden järjestämässä kilpailussa. Yleisö ratkaisi voittajan kesän aikana käydyssä…
Sapko-olut.jpg
Uutiset

SaPKo sai oman oluen

Waahto Brewery kertoo iloisia uutisia, sillä SaPKo ja Waahto Brewery ovat kehitelleet yhdessä SaPKo -oluen, jota voi jatkossa ostaa niin paikallisista kaupoista kuin ravintoloistakin.…
LC-KUVA-IMG_20171003_100937.jpg
Uutiset

Varainhankinta johti hyväntekeväisyyteen

Leijona-klubi LC Savonlinna/Linnatar toteutti keväällä 2017 lehtiliitteen Savonmaahan kertoakseen toiminnastaan.Samalla se toimi varainhankintana. Lions Club Savonlinna/Linnatar…
petri-pajunen.jpg
Uutiset

Metsä ja maa menevät kaupaksi

Etelä-Savon Metsänhoitoyhdistys toivoo puukaupan vielä vilkastuvan  Viime vuonna Etelä-Savossa saavuttiin kaikkien aikojen suurin hakkuumäärä eli 6,9 miljoonaa kuutiota.…
Lentoonnettomuus-IMG_3014.jpg
Uutiset

Yli 20 loukkaantunutta epäonnistuneessa laskussa

Lento-onnettomuusharjoitus Savonlinnan lentokentällä  Matkustajakone epäonnistunut laskussa Savonlinnan lentokentälle. Loukkaantuneita 23 henkilöä. Hälytys annettu tiistaina kello…
Kasino.jpg
Uutiset

Spahotel Casinon ravintolatoiminnot Wanhalle Kasinolle

Tornihotellin rakentaminen alkaa purkutöillä  Tämän kuun alusta lukien Spahotel Casinon ravintolatoiminnot on keskitetty Wanhan Kasinon puolelle. Ravintola palvelee sekä hotellivieraita…
GaramMasala.jpg
Uutiset

Savonlinnan musiikki- ja tanssiopisto juhlistaa 60-vuotista taivaltaan

Juhlavuotta edeltää vaiheikas menneisyys  Savonlinnan musiikki- ja tanssiopiston 60-vuotisjuhlaa vietetään torstaina 19. lokakuuta opiston Melartin-salissa. Juhlan puhujana kuullaan…