Kolumnit Eero Timgren /

Tyhmiä kysymyksiä sähköautoista ja energiasta

Nykyisten sähköautojen energiahyötysuhde on noin 30 prosenttia verrattuna polttomoottoriautoihin. Oma autoni kuluttaa noin kuusi litraa dieseliä sadalle kilometrille. Jos autoni olisi sähköauto ja sen tarvitsema energia tuotettaisiin suuressa dieselöljyä käyttävässä voimalassa ja siirrettäisiin nykyistä sähköverkkoa pitkin autoni käyttöön, tarvittaisiin noin 20 litraa dieseliä/100 km. Epätyydyttävät tekniset ratkaisut sähköautoissa ja energiahäviöt sähkönsiirrossa alentavat hyötysuhteen noin 30 prosenttiin. Päästöt kylläkin siirtyisivät maanteiltä voimalan sijaintiseudulle.

Tilanne herättää kysymyksiä. Kuinka monta uutta ydinvoimalaa, montako tuhatta tuulimyllyä ja montako miljoonaa aurinkokennoa tarvittaisiin, mikäli Suomen koko autokanta olisi sähkökäyttöinen? Pitäisikö sähkönjakeluverkostoa vahvistaa ja laajentaa? Kuinka suurista investoinneista olisi kysymys, jotta päästövapaaseen autoiluun päästäisiin eikä päästöjä siirrettäisi vain ”taskusta toiseen”? Onko keisarilla uudet vaatteet?

Kuinka tämä strategisesti tärkeä järjestelmä turvattaisiin sähkömagneettista vaikuttamista, muun muassa kyberhyökkäyksiä vastaan?

Entäpä kustannukset? Kuinka ne jakautuisivat autoilijan ja yhteiskunnan kesken? Voitaisiinko energiaa tuottaa ja siirtää ilman verotuksen korotuspaineita? Tulisiko kysymykseen energian ostaminen ulkomailta, vaikkapa Venäjältä, jonne päästöt ja tuotannon riskit kätevästi siirtyisivät? Suomeen kylläkin kohdistuisi jakeluvarmuuteen liittyviä poliittisia riskejä.

Onko sähköautoiluun siirtyminen kannattavaa liiketoimintaa sähköä tuottaville ja sitä siirtäville yhtiölle?

Toivon, että joku riippumaton ja todellinen asiantuntija voisi kommentoida tekstiäni ja rehellisesti vastata esittämiini kysymyksiin.


Aiheet:
Jukka Kukkonen kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 13:47 Vastaa kommenttiin
Joo, luonnollisesti sähkönkulutus lisääntyy, mutta kokonaisenergiankulutus vähenee koska öljyä käytetään vähemmän. Sähköautojen latauksen voi myös ajoittaa helposti pienimmän kulutuksen aikaan yöllä joten lisäkapasiteettia ei välttämättä tarvita sähköntuotantoon vielä pitkään aikaan.
Eero Timgren kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 09:36 Vastaa kommenttiin
Jukka Kukkoselle kiitos kommentista. Eilen oli sveitsiläisessä Neue Zuercher Zeitung-lehdessä juttu aiheestamme. Koko autokannan, lukuunottamatta pitkän matkan rahtikuljetuksia, siirtäminen sähköiseksi nostaisi Sveitsin sähkön kulutusta noin viidenneksellä. Lisää sähköenergian tuotantoa siis tarvittaisiin. Kuinkahan olisi Suomessa?
Jukka Kukkonen, Autoinsinööri kommentoi torstaina 10.8.2017 klo 17:46 Vastaa kommenttiin
Tämä kirjoitus pohjautuu ikävä kyllä vähän virheelliseen tietoon. Sähköautojen energiankulutus on noin 30% polttomoottorin energiankulutuksesta. Sähköautoilla voi ajaa 100 kilometriä alle kahden diesellitran energiamäärällä ja tästä syystä juuri sähköautot ovatkin yleistymässä. Jos haluaa tutustua asiaan syvällisemmin niin netistä löytyy paljon materiaalia aiheesta. Itse pidän MIT:n viime vuonna julkistamasta tutkimuksesta jossa verrattiin polttomoottoriautojen ja sähköautojen koko elinkaaren kustannuksia ja päästöjä. Erot ovat hyvin selviä. Tulokset löytyvät osoitteesta www.CarbonCounter.com.
Eli sähköautoihin siirtyminen tulee vähentämään energiankulutusta ja päästöjä sekä meidän riippuvuuttamme tuontiöljystä. Lisäksi autoilijoiden energiakulut pienenevät ja sähkö ostetaan paikallisesta sähköyhtiöstä eikä kansainvälisiltä öljy-yhtiöiltä joten rahaa jää enemmän oman maakunnan talouteen.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta
Verisure_2048.jpg
Uutiset

Kodinturvapalveluita tarjoava Verisure aloittanut Savonlinnassa

Kokonaisvaltaisia kodinturvapalveluita tarjoava Verisure on avannut toimipisteen Savonlinnaan kesäkuun alussa. Savonlinnan pisteen vetäjä, Team leadet Anu Piel kertoo, että Verisure on paljon…
2017-08-01-12.01.59.jpg
Uutiset

Etuajo-oikeus muuttunut Simasalonkadulla

Simasalonkadun ja Miekkoniemenkadun risteykseen on ilmestynyt heinäkuun aikana kärkikolmio Mertalan koulun suunnasta tuleville. Uudet liikennejärjestelyt ovat aiheuttaneet hämminkiä ja…
Uutiset

Linnalan kuvataidekoulu käynnistyy

Maanantaina 21. elokuuta käynnistyy Linnalan Kuvataidekoulun 19. syyslukukausi. Viime vuosina Linnalan kuvataidekoulun opetusta on pyritty suuntaamaan yhä enemmän yhteisölliseksi ja…
Putin-016.jpg
Uutiset

Presidenttien tapaaminen käynnisti kaksi tärkeää ympäristöprojektia

Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä juhlistanut Venäjän presidentti Vladimir Putinin tapaaminen tasavallan presidentti Sauli Niinistön kanssa alkoi Savonlinnan Punkaharjulla. Keskustelujen…
Uutiset

Karaokekilpailu ratkesi

Pyhän Olavin kareokekisan finaalissa ratkottiin lauantaina mestaruus sekä naisten että miesten sarjoissa. Naisten kilpailun voitti Kaisa Nuopponen Savonlinnasta ja miesten sarjan…
Uutiset

Panu Peitsarosta Musta Pässi

Musta pässi 2017 on Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymäjohtaja Panu Peitsaro. Julkistaminen tapahtui opperapäivän avauksen yhteydessä Pyhän OIavin päivänä viime…
Uutiset

Savonlinna-mitalien saajat

Savonlinnan kaupunginhallitus on päättänyt tämän vuoden Savonlinna-mitalien saajista. Vuoden 2017 mitalin saajat ovat säveltäjä Aulis Sallinen, dokumentaristi Juha Taskinen ja hpj,…
Olavin-päivä-2.jpg
Uutiset

Pyhän Olavin päivä keräsi väkijoukot yhteen

Viime lauantaina Pyhän Olavin päivänä tapahtui tämän kesän ihme - aurinko paistoi ja sää helli kansaa, joka kokoontui juhlistamaan Savonlinnan kaupungin 378. syntymäpäivää.  Väkeä…
Sähkö-013.jpg
Uutiset

Hyvä palvelu on työn suola

Toukokuussa avasi ovensa Miekkoniemellä uusi sähköliike Linnan Sähkö ja Tarvike Oy, jonka liikeideana ovat nopeus ja palvelualttius. – Toimimme pääasiassa Savonlinnan talousalueella…