Kolumnit Eero Timgren /

Tyhmiä kysymyksiä sähköautoista ja energiasta

Nykyisten sähköautojen energiahyötysuhde on noin 30 prosenttia verrattuna polttomoottoriautoihin. Oma autoni kuluttaa noin kuusi litraa dieseliä sadalle kilometrille. Jos autoni olisi sähköauto ja sen tarvitsema energia tuotettaisiin suuressa dieselöljyä käyttävässä voimalassa ja siirrettäisiin nykyistä sähköverkkoa pitkin autoni käyttöön, tarvittaisiin noin 20 litraa dieseliä/100 km. Epätyydyttävät tekniset ratkaisut sähköautoissa ja energiahäviöt sähkönsiirrossa alentavat hyötysuhteen noin 30 prosenttiin. Päästöt kylläkin siirtyisivät maanteiltä voimalan sijaintiseudulle.

Tilanne herättää kysymyksiä. Kuinka monta uutta ydinvoimalaa, montako tuhatta tuulimyllyä ja montako miljoonaa aurinkokennoa tarvittaisiin, mikäli Suomen koko autokanta olisi sähkökäyttöinen? Pitäisikö sähkönjakeluverkostoa vahvistaa ja laajentaa? Kuinka suurista investoinneista olisi kysymys, jotta päästövapaaseen autoiluun päästäisiin eikä päästöjä siirrettäisi vain ”taskusta toiseen”? Onko keisarilla uudet vaatteet?

Kuinka tämä strategisesti tärkeä järjestelmä turvattaisiin sähkömagneettista vaikuttamista, muun muassa kyberhyökkäyksiä vastaan?

Entäpä kustannukset? Kuinka ne jakautuisivat autoilijan ja yhteiskunnan kesken? Voitaisiinko energiaa tuottaa ja siirtää ilman verotuksen korotuspaineita? Tulisiko kysymykseen energian ostaminen ulkomailta, vaikkapa Venäjältä, jonne päästöt ja tuotannon riskit kätevästi siirtyisivät? Suomeen kylläkin kohdistuisi jakeluvarmuuteen liittyviä poliittisia riskejä.

Onko sähköautoiluun siirtyminen kannattavaa liiketoimintaa sähköä tuottaville ja sitä siirtäville yhtiölle?

Toivon, että joku riippumaton ja todellinen asiantuntija voisi kommentoida tekstiäni ja rehellisesti vastata esittämiini kysymyksiin.


Aiheet:
Jukka Kukkonen kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 13:47 Vastaa kommenttiin
Joo, luonnollisesti sähkönkulutus lisääntyy, mutta kokonaisenergiankulutus vähenee koska öljyä käytetään vähemmän. Sähköautojen latauksen voi myös ajoittaa helposti pienimmän kulutuksen aikaan yöllä joten lisäkapasiteettia ei välttämättä tarvita sähköntuotantoon vielä pitkään aikaan.
Eero Timgren kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 09:36 Vastaa kommenttiin
Jukka Kukkoselle kiitos kommentista. Eilen oli sveitsiläisessä Neue Zuercher Zeitung-lehdessä juttu aiheestamme. Koko autokannan, lukuunottamatta pitkän matkan rahtikuljetuksia, siirtäminen sähköiseksi nostaisi Sveitsin sähkön kulutusta noin viidenneksellä. Lisää sähköenergian tuotantoa siis tarvittaisiin. Kuinkahan olisi Suomessa?
Jukka Kukkonen, Autoinsinööri kommentoi torstaina 10.8.2017 klo 17:46 Vastaa kommenttiin
Tämä kirjoitus pohjautuu ikävä kyllä vähän virheelliseen tietoon. Sähköautojen energiankulutus on noin 30% polttomoottorin energiankulutuksesta. Sähköautoilla voi ajaa 100 kilometriä alle kahden diesellitran energiamäärällä ja tästä syystä juuri sähköautot ovatkin yleistymässä. Jos haluaa tutustua asiaan syvällisemmin niin netistä löytyy paljon materiaalia aiheesta. Itse pidän MIT:n viime vuonna julkistamasta tutkimuksesta jossa verrattiin polttomoottoriautojen ja sähköautojen koko elinkaaren kustannuksia ja päästöjä. Erot ovat hyvin selviä. Tulokset löytyvät osoitteesta www.CarbonCounter.com.
Eli sähköautoihin siirtyminen tulee vähentämään energiankulutusta ja päästöjä sekä meidän riippuvuuttamme tuontiöljystä. Lisäksi autoilijoiden energiakulut pienenevät ja sähkö ostetaan paikallisesta sähköyhtiöstä eikä kansainvälisiltä öljy-yhtiöiltä joten rahaa jää enemmän oman maakunnan talouteen.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta
Lumme_2306.jpg
Uutiset

Lumme Energia haluaa mestaruussarjaan

Suur-Savon Sähkö Oy:n ja Etelä-Savon Enegia Oy:n yhteinen sähkönmyyntiyhtiö Lumme Energia Oy pyrkii isoksi valtakunnalliseksi toimijaksi. Tavoitteeksi on asetettu, että vuonna 2022 Lumme…
Putin-016.jpg
Uutiset

Presidenttien tapaaminen käynnisti kaksi tärkeää ympäristöprojektia

Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä juhlistanut Venäjän presidentti Vladimir Putinin tapaaminen tasavallan presidentti Sauli Niinistön kanssa alkoi Savonlinnan Punkaharjulla. Keskustelujen…
Risto-Pelkonen.jpg
Uutiset

Suomi on erilainen maa Helsingissä - ja Inarissa

Arkkiatri Risto Pelkosen mielestä hallituksen ottama tuumaustauko sote-uudistuksessa on enemmän kuin paikallaan. – Nykyinen esitys on kuin keskeneräinen talo, jossa vetää ovista…
Pekkarinen.jpg
Uutiset

”Panostetaan siihen, mitä osataan”

Suomessa eletään tällä hetkellä rajua rakennemuutoksen aikaa. Maakunnissa painitaan kahdenlaisten ongelmien kanssa. - Niillä, joilla menee hyvin, on pulaa osaamisesta, työvoimasta…
HennaKomu_4774.jpg
Uutiset

Metsä- ja vesialueiden matkailussa merkittäviä mahdollisuuksia

Metsä- ja vesialueiden matkailu- ja virkistyspalveluissa on merkittäviä kasvumahdollisuuksia. Näin arvioidaan Itä-Suomen yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkijoiden laatimassa…
Savotek.jpg
Uutiset

Savotek-kaupasta kantelu oikeuskanslerille

Perussuomalaisten valtuutetut Juha Kukkonen ja Matti Lundenius ovat tehneet oikeuskanslerille kantelun pääosin Savonlinnan kaupungin omistaman Savotek-kiinteistöhuoltoyhtiön myynnistä…
Jussila4632.jpg
Uutiset

Tutkijayhteisö toimii verkossa

PTT:n johtaja haastaa Savonlinnan elinkeinoelämää vuoropuheluun tutkijoiden kanssa – Tiedeyhteisön voi houkutella Savonlinnaan ilman yliopistoakin, Pellervon taloustutkimuksen, PTT:n…
Pelkonen IMG_4626.jpg
Uutiset

Arkkiatri Risto Pelkonen: Saattohoitolaki eutanasiaa kiireellisempi

– Kuolema ei ole hyvä eikä paha. Se vain on maallisen vaelluksen päätepiste. Kukaan ei tiedä, mitä on sen jälkeen eikä edes sitä, mitä kuolemassa oikein tapahtuu, pohtii arkkiatri Risto…
9235300320152201.jpg
Uutiset

Pääsiäislilja muistuttaa ylösnousemuksesta

Narsissia sanotaan pääsiäisliljaksi, jonka sanotaan symboloivan ylösnousemusta.   Narsissien historia juontaa juurensa Egyptiin ja antiikin Kreikkaan ja Roomaan. Helppohoitoisuudestaan…