Kolumnit Eero Timgren /

Tyhmiä kysymyksiä sähköautoista ja energiasta

Nykyisten sähköautojen energiahyötysuhde on noin 30 prosenttia verrattuna polttomoottoriautoihin. Oma autoni kuluttaa noin kuusi litraa dieseliä sadalle kilometrille. Jos autoni olisi sähköauto ja sen tarvitsema energia tuotettaisiin suuressa dieselöljyä käyttävässä voimalassa ja siirrettäisiin nykyistä sähköverkkoa pitkin autoni käyttöön, tarvittaisiin noin 20 litraa dieseliä/100 km. Epätyydyttävät tekniset ratkaisut sähköautoissa ja energiahäviöt sähkönsiirrossa alentavat hyötysuhteen noin 30 prosenttiin. Päästöt kylläkin siirtyisivät maanteiltä voimalan sijaintiseudulle.

Tilanne herättää kysymyksiä. Kuinka monta uutta ydinvoimalaa, montako tuhatta tuulimyllyä ja montako miljoonaa aurinkokennoa tarvittaisiin, mikäli Suomen koko autokanta olisi sähkökäyttöinen? Pitäisikö sähkönjakeluverkostoa vahvistaa ja laajentaa? Kuinka suurista investoinneista olisi kysymys, jotta päästövapaaseen autoiluun päästäisiin eikä päästöjä siirrettäisi vain ”taskusta toiseen”? Onko keisarilla uudet vaatteet?

Kuinka tämä strategisesti tärkeä järjestelmä turvattaisiin sähkömagneettista vaikuttamista, muun muassa kyberhyökkäyksiä vastaan?

Entäpä kustannukset? Kuinka ne jakautuisivat autoilijan ja yhteiskunnan kesken? Voitaisiinko energiaa tuottaa ja siirtää ilman verotuksen korotuspaineita? Tulisiko kysymykseen energian ostaminen ulkomailta, vaikkapa Venäjältä, jonne päästöt ja tuotannon riskit kätevästi siirtyisivät? Suomeen kylläkin kohdistuisi jakeluvarmuuteen liittyviä poliittisia riskejä.

Onko sähköautoiluun siirtyminen kannattavaa liiketoimintaa sähköä tuottaville ja sitä siirtäville yhtiölle?

Toivon, että joku riippumaton ja todellinen asiantuntija voisi kommentoida tekstiäni ja rehellisesti vastata esittämiini kysymyksiin.


Aiheet:
Mako kommentoi maanantaina 2.4.2018 klo 00:05 Vastaa kommenttiin
Milläs se sähkö tuotetaan? Metsästä kerätyllä puullako? Eräs UPM:n metsätalousinsinööri on laskenut että jo nykyisellää puun poltto ei ole kannattavaa. Ensin lasketaan kantoja nostavan kaivinkoneen tai puita kaatavan harvesterin polttoöljyn kulutus, sitten kantoja tai polttoonmenevää rankaa kuljettavan metsätraktorin polttoöljyn kulutus, koneiden siirtoon tarvittavan raskaankaluston tarvitsema diesel. Hakkuriyksikön polttoöljyn kulutus ja hakerekan dieselinkulutus... Todella järkevää... Lisäksi nykyiset jättirekat rikkovat tiet, jotka pääosin 60-luvulla on rakennettu 44 tonnin yhdistelmiä ajatellen. No voihan sähköä tuottaa puhtaasti... Ydinvoimallako? Sehän se onkin "puhdasta"... Kaivokset kuten Talvivaara ovat osoittaneet kaivosteollisuuden puhtauden. Ainoa puhdas taitaisi olla vesivoima, tosin sekin on kyseenalaista, onhan siitä haittaa luonnolle, esim. kaloille. Tuulivoima ei ole ratkaisu, rumentaa maiseman, ja lisäksi aiheuttaa merkittäviä terveyshaittoja ihmisille. Eivät taida olla tuulesta temmattuja ihmisten terveydentila muutokset tuulivoimaloiden läheisyydessä. Niin ikään turve eikä kivihiilikään ole sen puhtaampaa kuin öljystä jalostettu diesel tai bensiini.
Itse siirtyisin sähköautoon siinä vaiheessa kun lataus hoituisi yhtä nopeasti kuin bensatankin täyttö huoltoasemalla, ja kun yhdellä latauksella pääsee 800-1000 km. Olen monesti ajanut kaveriporukalla yhtä soittoa kuskia vaihtaen ja autoa tankaten sveitsiin... kaksi nukkuu takapenkillä kun yksi ajaa... 31 tunnissa Sveitsiin. Ei taitaisi onnistua sähköautolla sama...
Jukka Kukkonen kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 13:47 Vastaa kommenttiin
Joo, luonnollisesti sähkönkulutus lisääntyy, mutta kokonaisenergiankulutus vähenee koska öljyä käytetään vähemmän. Sähköautojen latauksen voi myös ajoittaa helposti pienimmän kulutuksen aikaan yöllä joten lisäkapasiteettia ei välttämättä tarvita sähköntuotantoon vielä pitkään aikaan.
Eero Timgren kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 09:36 Vastaa kommenttiin
Jukka Kukkoselle kiitos kommentista. Eilen oli sveitsiläisessä Neue Zuercher Zeitung-lehdessä juttu aiheestamme. Koko autokannan, lukuunottamatta pitkän matkan rahtikuljetuksia, siirtäminen sähköiseksi nostaisi Sveitsin sähkön kulutusta noin viidenneksellä. Lisää sähköenergian tuotantoa siis tarvittaisiin. Kuinkahan olisi Suomessa?
Jukka Kukkonen, Autoinsinööri kommentoi torstaina 10.8.2017 klo 17:46 Vastaa kommenttiin
Tämä kirjoitus pohjautuu ikävä kyllä vähän virheelliseen tietoon. Sähköautojen energiankulutus on noin 30% polttomoottorin energiankulutuksesta. Sähköautoilla voi ajaa 100 kilometriä alle kahden diesellitran energiamäärällä ja tästä syystä juuri sähköautot ovatkin yleistymässä. Jos haluaa tutustua asiaan syvällisemmin niin netistä löytyy paljon materiaalia aiheesta. Itse pidän MIT:n viime vuonna julkistamasta tutkimuksesta jossa verrattiin polttomoottoriautojen ja sähköautojen koko elinkaaren kustannuksia ja päästöjä. Erot ovat hyvin selviä. Tulokset löytyvät osoitteesta www.CarbonCounter.com.
Eli sähköautoihin siirtyminen tulee vähentämään energiankulutusta ja päästöjä sekä meidän riippuvuuttamme tuontiöljystä. Lisäksi autoilijoiden energiakulut pienenevät ja sähkö ostetaan paikallisesta sähköyhtiöstä eikä kansainvälisiltä öljy-yhtiöiltä joten rahaa jää enemmän oman maakunnan talouteen.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta
Kolumnit

Puheenjohtajat listasivat asioita tulevaan hallitusohjelmaan

Eduskunnassa pidetyssä maakuntahallitusten puheenjohtajien kokouksessa käsiteltiin aiheita, joita halutaan tulevaan hallitusohjelmaan. Ensimmäiseksi listalla nousi osaavan työvoiman saatavuus.…
Kolumnit

Miten suuri osa Suomesta pidetään asuttuna?

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntaliittojen huippukokouksessa Rovaniemellä eräänä pääteemana oli muuttoliikkeen suhtautuminen kaupungistumiseen. Aiheen käsittelyn pohjaksi oli tutkija Timo Aron alustus,…
Kolumnit

Rajanylityspaikka saatava kansainväliseksi

Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistämiseksi on tehty työtä jo ainakin vuosikymmen. Välillä asiat ovat tuntuneet menevän eteenpäin ihan mukavasti, mutta monesti eteen on tullut yllättäenkin…
Kolumnit

Maakuntahallituksen työ on muuttunut runsaassa vuosikymmenessä

Olen ollut runsaan vuosikymmenen maakuntahallituksen pöydän äärellä ja viimeiset viisi vuotta hallituksen puheenjohtajana. Minua ennen puheenjohtajana toimi kahdeksan vuotta Markku Kakriainen.…
Kolumnit

Saimaalle kestävän kehityksen mukaista yritystoimintaa

Yritystoiminta on monen seutukunnan tulevaisuuden elinehto. Yritystoiminnalla saadaan seuduille työpaikkoja ja verotuloja, joilla voidaan turvata seutukunnan asukkaille tarpeellisia…
Kolumnit

Saimaa – Savonlinnan suuri mahdollisuus

Viestintään ja markkinointiin saadaan parhaiten tehoa, jos sen kärkenä on sellainen tekijä, josta ollaan pääosin yhtä mieltä. Savonlinnalle sellainen seikka on Saimaa ja kaupungin sijainti…
Kolumnit

Alempi tieverkko hälyttävässä kunnossa

Tänä keväänä kelirikko on ollut hankalin vuosikymmeniin. Monet alemman tieverkon tiet ovat olleet hyvin huonosti liikennöitävässä kunnossa, kun tiet ovat pehmeitä ja routa nostaa savea pinnalle. Eikä…
Kolumnit

Liikenneyhteydet luovat elinvoimaa

Liikenneyhteyksien merkitystä seudun elinvoimalle korostetaan koko ajan. Lähtökohtana on, että nopeat yhteydet antavat entistä parempia mahdollisuuksia yritystoiminnalle ja yleensä työntekijöiden…