Kolumnit Jarkko Wuorinen /

Liikenneyhteydet luovat elinvoimaa

Liikenneyhteyksien merkitystä seudun elinvoimalle korostetaan koko ajan. Lähtökohtana on, että nopeat yhteydet antavat entistä parempia mahdollisuuksia yritystoiminnalle ja yleensä työntekijöiden pendelöinnille. Niinpä Suomen itäiset maakunnat ovat yhdessä päätyneet esittämään, että Savon ja Karjalan rataa kehitettäisiin siten, että tehtäisiin yhteys Kouvolasta Porvoon kautta Helsinki-Vantaalle. Tämä lyhentäisi matka-aikaa junalla pääkaupunkiseudulle noin tunnilla.

Kun ajatellaan esimerkiksi sitä, että tällä hetkellä junalla matka-aika Savonlinnasta Helsinkiin ja takaisin on 8,5, tuntia, niin mikäli siitä saisi pois pari tuntia, niin se aidosti lisäisi junan käyttöä Helsingin matkoilla. Ennen kaikkea se mahdollistaisi sen, että aamujunalla ehtisi hyvin lähes kaikkiin palavereihin ja että olisi takaisin kotona melko inhimilliseen aikaan. Juna on mukava tapa matkustaa, kun siinä samalla voi tehdä töitä ja nauttia vaikka aamupalan, mutta mikäli matkaan menee päivässä 8,5 tuntia, niin se kyllä rassaa, eikä oikein sovi yritystoiminnalle.

Haasteena kuitenkin on, että tuon ratayhteyden hinta olisi noin kaksi miljardia euroa ja siten sen sovittaminen liikenteen rahoitukseen on vielä pitkässä juoksussa. Mutta toiminnallisesti ajatellen tuota ratayhteyttä kannattaa pitää esillä.

Tällä hetkellä yrityselämän kannalta toimivin yhteys on ehdottomasti lentoliikenne. Varhaiskoneella on Helsinki-Vantaalla jo klo 7 aamulla ja siten siihen aikaan löytyy melko mukavasti yhteyksiä muualle Suomeen ja myös Eurooppaan. Mutta ajatellen palavereita Helsingissä, nykyinen lentoaikataulu on jonkin verran hankala. Kotoa pitää lähteä klo 5 aamulla ja takaisin palaat kello 19 aikoihin, kun ei ole kuin kaksi vuoroa päivässä. Monta kertaa on kaivattu sitä päivävuoroa, joka meillä aiemmin oli, mutta nykyisillä matkustajamäärillä tuo ei näytä mahdolliselta. Toisaalta mikäli Helsingistä lentää aamukoneella Savonlinnaan ja palaa iltapäiväkoneella takaisin pääkaupunkiseudulle, niin se aikataulu onkin jo melkoisen hyvä.

Maantieliikenneyhteydet paranevat koko ajan, kun vitostietä parannetaan. Runsaan parin vuoden päästä Vitostietä voi ajaa Juvalta Helsinkiin pääosin sadan kilometrin nopeusrajoituksen puitteissa. Mutta meille haasteen muodostaa valtatie 14 osuus Savonlinnasta Juvalle ja sitä ei olla suunniteltu parannettavan. Tämä tieosuus on Savonlinnan kaupungin edunvalvontalistalla korkealla ja myös maakunnan pitää huomioida tuo tavoite. Kun liikenneolosuhteet paranevat, niin maantieyhteydetkin muodostavat tärkeän tekijän elinvoimamme kehittämisessä.


Jarkko Wuorinen
Maakuntahallituksen puheenjohtaja

Aiheet:
Ei kommentteja! Jätä ensimmäinen kommentti alta.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta
Kolumnit

Maakuntahallituksen työ on muuttunut runsaassa vuosikymmenessä

Olen ollut runsaan vuosikymmenen maakuntahallituksen pöydän äärellä ja viimeiset viisi vuotta hallituksen puheenjohtajana. Minua ennen puheenjohtajana toimi kahdeksan vuotta Markku Kakriainen.…
Kolumnit

Saimaalle kestävän kehityksen mukaista yritystoimintaa

Yritystoiminta on monen seutukunnan tulevaisuuden elinehto. Yritystoiminnalla saadaan seuduille työpaikkoja ja verotuloja, joilla voidaan turvata seutukunnan asukkaille tarpeellisia…
Kolumnit

Saimaa – Savonlinnan suuri mahdollisuus

Viestintään ja markkinointiin saadaan parhaiten tehoa, jos sen kärkenä on sellainen tekijä, josta ollaan pääosin yhtä mieltä. Savonlinnalle sellainen seikka on Saimaa ja kaupungin sijainti…
Kolumnit

Alempi tieverkko hälyttävässä kunnossa

Tänä keväänä kelirikko on ollut hankalin vuosikymmeniin. Monet alemman tieverkon tiet ovat olleet hyvin huonosti liikennöitävässä kunnossa, kun tiet ovat pehmeitä ja routa nostaa savea pinnalle. Eikä…
Kolumnit

Onko meillä tulevaisuutta?

Tietysti tähän vastaan, että kyllä, mutta…… Vaikka uskon vahvasti siihen, että Savonlinnan seudulla on aitoja mahdollisuuksia hyvää tulevaisuuteen, niin joitakin toimenpiteitä se…
Kolumnit

Markkinointia iskulauseilla

Kun lukee eri paikkakuntien nettisivuja, niin niistä pitäisi saada melko hyvä käsitys siitä, millainen se paikkakakunta on tai millainen se haluaa olla. Kun olen voinut perehtyä aika moniin…
Kolumnit

Vetovoimaa seutukaupunkitoiminnalle

Suomen suuret kaupungit ovat Helsingin pormestari Jan Vapaavuoren vetämänä muodostaneet suurten kaupunkien C21-ryhmän. Kyseessä on tietysti määrätynlainen edunvalvontaorganisaatio, jota siinä mukana…