Kulttuuri Päivi Luostarinen /

Maailman huipulta oopperaa Olavinlinnaan ensi kesänä

Silvastiweb.jpg
Italialaiset oopperat hullannuttivat suomalaisyleisön viimeisen oopperaviikon aikana. Taiteellinen johtaja Jorma Silvasti on saanut ensi kesäksi La Scala-oopperan Savonlinnaan, mitä on luonnehduttu jymyuutiseksi koko oopperajuhlien historiassa.

Menestyksellinen oopperakesä on takana ja ensi kesän Milanon La Scala -oopperan esitykset on jo loppuun myyty. Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti lähti tyytyväisin mielin lomailemaan viimeisen oopperaesityksen jälkeen viikonvaihteessa. Italialaiset oopperat hullannuttivat suomalaisyleisön viimeisen oopperaviikon aikana.  
– Minulla on ollut käsitys, että suomalaiset ovat viileitä, mutta käsitykseni on muuttunut täysin, totesi Puccini Festivalin johtaja, kapellimestari Alberto Veronesi viimeisen oopperapäivän avauksessa.

Puccinin Turandot ja Tosca -oopperat hurmasivat suomalaiset niin, että seisaalleen nousten annettiin vieraileville taiteilijoille pitkät aplodit. Kesken esityksenkin laulaja uusi aariansa, mitä Suomessa ei yleensä tapahdu.
– Italiassa oopperaa ei nähdä korkeakulttuurina, vaan se on enemmän kansanomaista, kansankulttuuria, Jorma Silvasti selvittää.
– Italialaisten oopperan tekemisestä ryppyotsaisuus on poissa.

Hän haluaa oikaista käsityksen, että Savonlinnan oopperajuhlien kävijät olisivat eri firmojen kustantamia.
– 90 prosenttia pääsylipuista menee yksityishenkilöille, joista monet ovat uskollisia Oopperajuhlien ystäviä jo vuosikymmenten ajalta.
Tänä kesänä yli 55 000 juhlilla kävijää näki oopperan Olavinlinnassa.  
– Määrä on samaa suuruusluokkaa kuin 2014-2015, jolloin tehtiin kävijäennätyksiä.

Tämä oopperavuosi on Silvastille viides. Hän vastaa vielä ensi vuoden oopperavalinnoista ja toimii taiteellisena johtajana kunnes uusi taiteellinen johtaja Ville Matvejeff aloittaa ensi vuoden syyskuussa. Organisaatio muuttuu vuoden kuluttua niin, että uusi taiteellinen johtaja on festivaalijohtajan alainen kun nyt sekä festivaalijohtaja että taiteellinen johtaja raportoivat suoraan hallitukselle. 

Mikä on ollut parasta tässä työssäsi?  
– Olen Savonlinnassa aloittanut oopperaurani. Oli mukava palata tänne, hän vastaa. Jorma Silvasti lauloi oopperajuhlakuorossa ja työskenteli teknisellä puolella jo 1970-luvulla. Hän teki Savonlinnassa ensimmäisen solistiroolin 1982. Hän oli yksi kansainvälisesti kysytyimpiä suomalaisia tenoreitamme ennen kuin lopetteli laulajan uraansa taiteellisen johtajan työn vietyä hänet. Silvasti jatkoi Kansallisoopperan solistikunnassa vielä kevääseen 2014 asti.

Mikä on taiteellisen johtajan työssä rankinta?  
– Juhlilla on vuosikello, jonka mukaan toimitaan. Ehkä rankin vaihe on, kun oopperoita aletaan sovittaa näyttämölle linnaan. Johtajan on oltava jatkuvasti käytettävissä. Se on jatkuvaa läsnäoloa, hereillä oloa siitä, mitä tarvitaan. Jos joku asia ei toimi, käännytään puoleeni.
– Ohjelmaa suunnitellaan 1,5-2 vuotta eteenpäin. Se on taiteilijalle pitkä aika. Laulajankaan kunto ei välttämättä pysy samana kaiken aikaa.

Oopperajuhlilla on oma vahva brändinsä.
– Onnistuneet juhlat tekevät tunnetuksi paitsi Savonlinnaa myös koko Suomea ja suomalaista oopperaa. Meidän ei Savonlinnassa pitäisi jättäytyä vain yhden kortin varaan, Silvasti sanoo.
–Tarvitaan uusia toimijoita.

– Oopperajuhlilla on omia tuotantoja parikymmentä. On valintakysymys, lisätäänkö yksi oman tuotannon esitys lisää ja saadaanko kävijöitä siten lisää. Kaupungin toivomuksesta jatkettiin juhlakautta viikolla, hän kertoo. Valinnat ovat myös kustannuskysymyksiä, vaikka taiteellinen johtaja ei sitä korostakaan. Lipputulot kattavat suurimman osan juhlien kustannuksista. Tämän kesän omista uusista produktioita Silvasti uskoo Tsaikovskin Patarouva-oopperan elävän hyvin vielä jatkossakin.  – Sen näki nyt 12 000 vierasta. Se on klassikko ja tyylikäs kokonaisuus.
– Ensi kesän ohjelma on kevyt ja iloa tuottava. Se on "minun näköiseni", taiteellinen johtaja sanoo hymyssä suin ja viittaa ilmeisesti siihen, että hänellä hymy on herkässä.

Juhlilla on Savonlinnan seudulle suuri markkina-arvo.  Miten vuorovaikutusta alueen ja oopperajuhlien välillä voitaisiin parantaa tai hyödyntää?
– Kun aikoinani kiersin maailmalla eri oopperalavoilla, oli mukava kun pääsi tutustumaan alueen elämään ja ihmisiin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa toimii niin sanottu "oopperaliiga". Siinä on mukana vapaaehtoisia ihmisiä, jotka ottavat vierailevat taiteilijat "hoitoonsa". Miksi emme myös Savonlinnassa kokeilisi vastaavanlaista, Silvasti heittää.
– Ihmiset, jotka ovat kiinnostuneet uusien ihmisten kohtaamisesta, muodostaisivat tukiverkoston. Se tarkoittaisi esimerkiki parin kolmen tunnin seutukunnan esittelyä vieraillemme. Siinä tultaisiin puolin ja toisin tutuiksi.

Aiheet:
Ei kommentteja! Jätä ensimmäinen kommentti alta.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta