Kulttuuri Hanna Vartio /

Musiikkiakatemian mestarikursseille osallistutaan jo hyvin nuorena

Atteweb.jpg
Paavali Jumppanen seuraa, kun Atte Kohtala keskittyy hiomaan soittotekniikkaansa.

– Sovitaanko, että alusta ja läpi ja sit katsotaan missä mennään? Ja täähän menee ulkoa eikö? Opettaja ja pianisti Paavali Jumppanen ottaa nuotit pois Atte Kohtalan edestä, kun hän on juuri saanut aseteltua ne flyygelille eteensä. Atte on jo toista kesää Jumppasen mestarikurssilla ja oli aloittaessaan 2017 vasta 9-vuotias. Savonlinnan musiikki- ja tanssiopistossa Atte on ollut Anja Forsbergin oppilaana nyt kahden vuoden ajan. Tämän kesän kurssille Atte harjoitteli kolmea teosta, ja konserttiin valikoitui Ludvig van Beethovenin 6 variaatiota sveitsiläisestä kansanlaulusta. Atte löytää flyygelistä herkkiä sävyä ja nyansseja, ja juoksuttaa sormiaan koskettimilla vuoroin fortessa, vuoroin pianossa.

– Miten meni?, Juppanen kysyy.
– Vähän tökki, ei paras suoritus, Atte vastaa.
– Ne palikat on kyllä olemassa ja ne laitetaan oikeaan järjestykseen, Jumppanen kannustaa.
– Viime tunnilla sait uusia eväitä tähän keitokseen ja on harjoiteltava keskittyneesti ja fiksusti, mutta ei liikaa, ja se uusi istuma-asentokin vaikuttaa.

Jumppanen ohjaa värikkäin ilmaisuin ja kielikuvin Attea, joka aloittaa alusta tarkasti ohjeita noudattaen.
– Lähtee. Nyt mezzoforte ja sitten forte. Nautiskele, hehkuta ja sitten… ähäkutti, yllatys! Jumppanen jatkaa ja kehuu Aten rytmiä.
– Hyvä! Kun pulssi on kohdillaan, on ilo seurata omaa soittoaan. Atte nyökkää ja jatkaa keskittyen ja kuunnellen.
– Nyt tulee se kaunis kohta, kuuntele sitä ylä-ääntä kuinka se laulaa. Sulla on nyt kaksoisrooli, saat soittaa ja kuunnella.

Atte pääsee kohtaan, jossa alkaa surullinen variaatio. Jumppanen kuuntelee aivan hiljaa ja toteaa lopuksi, että nyt se oli vieläkin surullisempi. Atte saa välillä nuotin katsottavakseen, mutta se lennähtää kohta taas muualle soiton alkaessa.
– Pulputa!, Jumppanen huudahtaa ja selvittää vielä, että inventioissa kummallakin kädellä on yhtä tärkeä rooli. Atte pulputtaa, eli antaa melodioiden pitää yllä vuoropuhelua.

Vielä hetki soittoa ja tunti on ohi. Jumppanen kehuu edelleen nuorta oppilastaan.
– Mestarikurssi on aina muutos ja Atte pitää sovituista asioista kiinni. Selkeästi on harjoiteltu ja työn jälki kuuluu. Musiikissa ja soittamisessa on edessä pitkä tie, johon on sitouduttava kehittyäkseen, Jumppanen muistuttaa.
– Karttunut taito ei katoa ja edellisen talven kehitys näkyy.

Atte harmittelee, kun kurssi kestää vain viikon, mutta iloitsee siitä, että kurssi kannustaa taas harjoittelemaan lisää.
– Olen minä ylittänyt kerran ainakin oman opettajani odotukset. Kotona harjoittelen päivittäin, vaikka ensin on tehtävä koululäksyt ja siksi joskus harjoittelu jää vähälle, Atte kertoo. Hän harrastaa pianonsoiton lisäksi geokätköilyä, judoa ja tanssia.
– Kaikki muu tukee pianonsoittoa ja liikunta pitää yllä ryhtiä, varsinkin uiminen, selvittää nuori oppilas.
– Pianonsoitossa haluan kehittyä eniten.

Atte soitti Beethovenin variaatiot 28.7. mestariurssin konsertissa ja sai Jumppaselta varauksettoman kehuryöpyn sekä isot aplodit.

Savonlinnan Musiikkiakatemia on kansainvälisesti ainutlaatuinen musiikin korkeakoulutuksen yksikkö: sen tehtävänä on toimia edelläkävijänä liedin, kamarimusiikin ja oopperakoulutuksen alueilla.
Savonlinnan Musiikkiakatemialla on laaja yhteistyöverkosto aina kansainväliseltä tasolta paikallisiin kulttuuritoimijoihin asti.
Savonlinnan Musiikkiakatemian mestarikurssit Savonlinnassa toteutetaan yhteistyössä Savonlinnan kesäyliopiston ja Taideyliopisto - Sibelius-Akatemian kanssa.

Aiheet:
Ei kommentteja! Jätä ensimmäinen kommentti alta.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta