Paikallisuutiset Kari Tegelberg /

Rajanylityspaikan kansain­välistäminen edelleen tapetilla

IMG_5159.jpg
Ari Berg (vas.) ja Jarkko Wuorinen pohtivat Puruveden rannalla Parikkalan Syväoron rajanylityspaikan tuomia mahdollisuuksia Parikkalan ja Savonlinnan seutukunnille, kunhan paikka saa kansainvälisen statuksen.

Parikkalan Syväoron rajanylityspaikan saaminen kansainväliseksi ylityspaikaksi on edelleen kolmen Kaakkois-Suomen maakunnan tavoitteena, vaikka hanke ei viime aikoina olekaan edennyt. Parikkala-Syväoron rajanylityspaikan seurantaryhmän puheenjohtaja ja Parikkalan kunnanhallituksen puheenjohtaja Ari Berg, sekä seurantaryhmän jäsen, Etelä-Savon maakuntahallituksen puheenjohtaja Jarkko Wuorinen uskovat kuitenkin vahvasti, että Syväorolle saadaan kansainvälinen status.

– Parikkalan Syväoron saaminen kansainväliseksi rajanylityspaikaksi yhdistäisi kaksi maailmallakin hyvin tunnettua, upeaa vesistöä, Saimaan ja Laatokan, miehet sanovat Puruveden rannalla.

Tällä hetkellä Syväorosta rajan yli liikkuvat lähinnä vain puutavararekat. Laatokan rannoilla Sortavala-Lahdenpohja-sektorilla on Bergin mukaan kehitteillä mittavia matkailuhankkeita, jotka vain odottavat sitä, että rajanylityspaikkaa voivat käyttää kaikki halukkaat ihmiset rajan molemmin puolin.

Myös Suomen puolella, etenkin Parikkalassa ja Savonlinnan seudulla, taloudelliset vaikutukset olisivat erittäin merkittävät, kun Syväorolla olisi kansainvälinen status. Wuorisen mukaan varovaisestikin arvioiden venäläinen käyttää Suomen puolella noin 100 euroa käydessään maassamme.

– Arvioitten mukaan heti alkuvaiheessa Syväorossa olisi rajan ylittäjiä vuodessa varmasti ainakin 300 000, mutta määrä tulisi vuosien saatossa kasvamaan jopa noin 1,5 miljoonaan ylitykseen, eli kysymyksessä on kymmenien miljoonien eurojen taloudellinen piristysruiske esimerkiksi Savonlinnan seudulle, Wuorinen korostaa.

Tiestö Laatokan länsipuolella alkaa Ari Bergin mukaan olla erittäin hyvässä kunnossa. Parinkymmenen kilometrin päässä Suomen rajasta kulkeva moottoritie Pietarista Sortavalan kautta Petroskoihin alkaa hänen mukaansa olla lähes valmis. Suomen puolella alkaa ensi syksynä kunnostustyö, jossa lähes viidellä miljoonalla eurolla tehdään nykyaikainen maantieyhteys kuutostieltä Syväoron rajanylityspaikalle.

Parikkala-Syväoron kansainvälistämien lyhentää myös eri paikkakuntien välisiä matkoja merkittävästi. Esimerkiksi matka Lappeenrannasta Sortavalaan lyhenee 100 kilometriä ja Imatralta Lahdenpohjaan 140 kilometriä.

Venäjä on parikin kertaa viime vuosien aikana hoputtanut Suomen tekemään päätös Syväorosta. Suomen hallituksessa sanotaan Bergin ja Wuorisen mukaan kuitenkin, että asia ei tällä hetkellä ole ajankohtainen.

– Meidän mielestämme se kuitenkin on hyvinkin ajankohtainen, miehet korostavat.

Molemmat kuuluvat myös jäseninä Kaakkois-Suomi-Venäjä-rahaston seurantakomiteaan. Tuolla rahastolla on käytettävissään varoja yli 70 miljoonaa euroa vuoteen 2020 saakka kestävällä ohjelmajaksolla.

Kokonaissummasta 30 miljoonaa euroa käytetään erilaisiin infrahankkeisiin ja 42 miljoonaa euroa kehittämishakkeisiin. EU maksaa summasta puolet ja Suomen ja Venäjän valtio yhdessä toisen puolen. Tällainen rajat ylittävä yhteistyö olisi miesten mukaan entistä hedelmällisempää Parikkalan ja Savonlinnan seuduille, jos Syväoro olisi kansainvälinen rajanylityspaikka.

Venäjä on Bergin ja Wuorisen mukaan tehnyt jo vuonna 2015 päätöksen, jonka mukaan Venäjän valtio kehittää niin Syväoron rajanylityspaikkaa kuin Lahdenpohjan tulliterminaalia vastaamaan rajanylityspaikan kansainvälisyyden vaatimuksia.

– Kyllä meidän nyt olisi tällä puolen rajaa toimittava kaikin mahdollisin keinoin niin, että saamme Syvärolle kansainvälisen statuksen mahdollisimman pian, miehet sanovat painokkaasti.


Aiheet:
Ei kommentteja! Jätä ensimmäinen kommentti alta.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta