Paikallisuutiset Kari Tegelberg /

Renkaita ratsattiin jälleen Savonlinnassa

rengasratsia-img-5995.jpg
Ylikonstaapeli Pekka Lötjönen puhallutti rengasratsiassa kuljettajat. Joni Naukkarinen ja Sami Nyrhinen PK-Renkaasta odottivat vuoroaan päästä tutkimaan auron renkaitten kunto. Taustalla Jarmo Tiainen ja Harri Uutela Rengas-Savotasta valmistautuvat tutkim

Perinteinen rengasratsia järjestettiin tiistaina Savonlinnassa. Ratsauspaikkana oli valtatie 14:n varrella oleva levike Nojanmaassa, Prisman ja K-raudan läheisyydessä. Rengasratsioita on järjestetty Autorengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteistyönä jo vuodesta 1997 lähtien. Alkuvaiheessa ratsioita pidettiin vuosittain, mutta viime vuosina on tutkittu auton renkaita ja kuljettajan ajokuntoa joka toinen vuosi.

Ylikonstaapeli Pekka Lötjönen kertoi ennen Savonlinnan ratsian alkua, että ratsian luonne on valistava.

– Tarkoitus on, että autoilijat kiinnittävät huomiota autonsa renkaitten kuntoon ja heräävät tarkistamaan renkaittensa nykykunnon vaikka eivät varsinaiseen ratsiaan joutuisikaan, vaan huomaisivat ratsian ohi ajaessaan, Lötjönen kertoi.

Toki sakot rapsahtivat, mikäli autoilija oli liikkeellä niin sanotusti sliksi-, eli sileillä renkailla. Kesärenkaitten minimiurasyvyys on lain mukaan oltava 1,6 millimetriä, mutta turvasuositus on etenkin sadekelillä neljä millimetriä. Renkaitten kunnon lisäksi poliisi tarkisti puhalluttamalla kuljettajan ajokunnon.

Renkaitten kuntoa oli selvittämässä kaksi rengasasiantuntijaa PK-Renkaasta ja kaksi Rengas-Savotasta. Renkaitten urasyvyyden mittaamisen lisäksi miehet kysyivät ennen mittausta kuljettajan arviota siitä, millaisessa kunnossa hänen autonsa renkaat olivat. Ainakin ensimmäisen ratsiatunnin aikana kuljettajat osasivat aika hyvin kertoa renkaittensa kunnon.

PK-Renkaan toimitusjohtaja Timo Kärkkäisen mukaan mennyt kesä oli renkaitten kulumisen kannalta rankka, koska pitkä sateeton ja kuuma sää karhensi tien pintaa ja aiheutti normaalia nopeampaa kulumista. Autoilijoitten pitäisi nykyistä aktiivisemmin Kärkkäisen mukaan tarkistaa renkaittensa kunto ja ilmanpaineet, eikä luottaa sokeasti auton ajotietokoneeseen vikojen ilmoittajana.

Kulunut rengas on etenkin sateella hengenvaarallinen ja aiheuttaa helposti hallitsemattoman vesiliirron. Myös jarrutusmatkat pitenevät sateella huonoilla renkailla huomattavasti hyväkuntoisiin verrattuna. Märällä asfaltilla auto pysähtyy hyvillä renkailla 80 kilometrin tuntivauhdista noin 25 metrin matkalla. Huonot renkaat lisäävät jarrutusmatkaa noin 12 metriä ja tällaisella autolla on vielä 45 kilometriä nopeutta siinä kohtaa, missä hyvärenkainen auto on jo pysähtynyt.


Aiheet:
Ei kommentteja! Jätä ensimmäinen kommentti alta.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta