Kolumnit Eero Timgren /

Tyhmiä kysymyksiä sähköautoista ja energiasta

Nykyisten sähköautojen energiahyötysuhde on noin 30 prosenttia verrattuna polttomoottoriautoihin. Oma autoni kuluttaa noin kuusi litraa dieseliä sadalle kilometrille. Jos autoni olisi sähköauto ja sen tarvitsema energia tuotettaisiin suuressa dieselöljyä käyttävässä voimalassa ja siirrettäisiin nykyistä sähköverkkoa pitkin autoni käyttöön, tarvittaisiin noin 20 litraa dieseliä/100 km. Epätyydyttävät tekniset ratkaisut sähköautoissa ja energiahäviöt sähkönsiirrossa alentavat hyötysuhteen noin 30 prosenttiin. Päästöt kylläkin siirtyisivät maanteiltä voimalan sijaintiseudulle.

Tilanne herättää kysymyksiä. Kuinka monta uutta ydinvoimalaa, montako tuhatta tuulimyllyä ja montako miljoonaa aurinkokennoa tarvittaisiin, mikäli Suomen koko autokanta olisi sähkökäyttöinen? Pitäisikö sähkönjakeluverkostoa vahvistaa ja laajentaa? Kuinka suurista investoinneista olisi kysymys, jotta päästövapaaseen autoiluun päästäisiin eikä päästöjä siirrettäisi vain ”taskusta toiseen”? Onko keisarilla uudet vaatteet?

Kuinka tämä strategisesti tärkeä järjestelmä turvattaisiin sähkömagneettista vaikuttamista, muun muassa kyberhyökkäyksiä vastaan?

Entäpä kustannukset? Kuinka ne jakautuisivat autoilijan ja yhteiskunnan kesken? Voitaisiinko energiaa tuottaa ja siirtää ilman verotuksen korotuspaineita? Tulisiko kysymykseen energian ostaminen ulkomailta, vaikkapa Venäjältä, jonne päästöt ja tuotannon riskit kätevästi siirtyisivät? Suomeen kylläkin kohdistuisi jakeluvarmuuteen liittyviä poliittisia riskejä.

Onko sähköautoiluun siirtyminen kannattavaa liiketoimintaa sähköä tuottaville ja sitä siirtäville yhtiölle?

Toivon, että joku riippumaton ja todellinen asiantuntija voisi kommentoida tekstiäni ja rehellisesti vastata esittämiini kysymyksiin.


Aiheet:
Mako kommentoi maanantaina 2.4.2018 klo 00:05 Vastaa kommenttiin
Milläs se sähkö tuotetaan? Metsästä kerätyllä puullako? Eräs UPM:n metsätalousinsinööri on laskenut että jo nykyisellää puun poltto ei ole kannattavaa. Ensin lasketaan kantoja nostavan kaivinkoneen tai puita kaatavan harvesterin polttoöljyn kulutus, sitten kantoja tai polttoonmenevää rankaa kuljettavan metsätraktorin polttoöljyn kulutus, koneiden siirtoon tarvittavan raskaankaluston tarvitsema diesel. Hakkuriyksikön polttoöljyn kulutus ja hakerekan dieselinkulutus... Todella järkevää... Lisäksi nykyiset jättirekat rikkovat tiet, jotka pääosin 60-luvulla on rakennettu 44 tonnin yhdistelmiä ajatellen. No voihan sähköä tuottaa puhtaasti... Ydinvoimallako? Sehän se onkin "puhdasta"... Kaivokset kuten Talvivaara ovat osoittaneet kaivosteollisuuden puhtauden. Ainoa puhdas taitaisi olla vesivoima, tosin sekin on kyseenalaista, onhan siitä haittaa luonnolle, esim. kaloille. Tuulivoima ei ole ratkaisu, rumentaa maiseman, ja lisäksi aiheuttaa merkittäviä terveyshaittoja ihmisille. Eivät taida olla tuulesta temmattuja ihmisten terveydentila muutokset tuulivoimaloiden läheisyydessä. Niin ikään turve eikä kivihiilikään ole sen puhtaampaa kuin öljystä jalostettu diesel tai bensiini.
Itse siirtyisin sähköautoon siinä vaiheessa kun lataus hoituisi yhtä nopeasti kuin bensatankin täyttö huoltoasemalla, ja kun yhdellä latauksella pääsee 800-1000 km. Olen monesti ajanut kaveriporukalla yhtä soittoa kuskia vaihtaen ja autoa tankaten sveitsiin... kaksi nukkuu takapenkillä kun yksi ajaa... 31 tunnissa Sveitsiin. Ei taitaisi onnistua sähköautolla sama...
Jukka Kukkonen kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 13:47 Vastaa kommenttiin
Joo, luonnollisesti sähkönkulutus lisääntyy, mutta kokonaisenergiankulutus vähenee koska öljyä käytetään vähemmän. Sähköautojen latauksen voi myös ajoittaa helposti pienimmän kulutuksen aikaan yöllä joten lisäkapasiteettia ei välttämättä tarvita sähköntuotantoon vielä pitkään aikaan.
Eero Timgren kommentoi perjantaina 11.8.2017 klo 09:36 Vastaa kommenttiin
Jukka Kukkoselle kiitos kommentista. Eilen oli sveitsiläisessä Neue Zuercher Zeitung-lehdessä juttu aiheestamme. Koko autokannan, lukuunottamatta pitkän matkan rahtikuljetuksia, siirtäminen sähköiseksi nostaisi Sveitsin sähkön kulutusta noin viidenneksellä. Lisää sähköenergian tuotantoa siis tarvittaisiin. Kuinkahan olisi Suomessa?
Jukka Kukkonen, Autoinsinööri kommentoi torstaina 10.8.2017 klo 17:46 Vastaa kommenttiin
Tämä kirjoitus pohjautuu ikävä kyllä vähän virheelliseen tietoon. Sähköautojen energiankulutus on noin 30% polttomoottorin energiankulutuksesta. Sähköautoilla voi ajaa 100 kilometriä alle kahden diesellitran energiamäärällä ja tästä syystä juuri sähköautot ovatkin yleistymässä. Jos haluaa tutustua asiaan syvällisemmin niin netistä löytyy paljon materiaalia aiheesta. Itse pidän MIT:n viime vuonna julkistamasta tutkimuksesta jossa verrattiin polttomoottoriautojen ja sähköautojen koko elinkaaren kustannuksia ja päästöjä. Erot ovat hyvin selviä. Tulokset löytyvät osoitteesta www.CarbonCounter.com.
Eli sähköautoihin siirtyminen tulee vähentämään energiankulutusta ja päästöjä sekä meidän riippuvuuttamme tuontiöljystä. Lisäksi autoilijoiden energiakulut pienenevät ja sähkö ostetaan paikallisesta sähköyhtiöstä eikä kansainvälisiltä öljy-yhtiöiltä joten rahaa jää enemmän oman maakunnan talouteen.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta
Satonen Puputti Ora.jpg
Uutiset

Suomi tarvitsee seutu­kaupunkiohjelman

Kansanedustaja, seutukaupunkiohjelman sparrausryhmän jäsen Arto Satonen (kok.) vieraili viime viikolla Savonlinnan Kokoomusnaisten järjestämällä risteilyllä. Kokoomusnaisten puheenjohtaja Seija…
Huivien heittelyä Asukasloikassa.jpg
Uutiset

Yhdistysten torilla nähtiin Pöhinäkuja ja Mental Health Week -teltat

Viime lauantaina Savonlinnan kauppatorilla järjestettiin perinteinen Yhdistysten tori -tapahtuma. Tapahtuman järjestäjänä toimi Savonlinnan Seudun Kolomonen. Tänä vuonna tapahtumaan osallistui…
Palauto ja yleisöä.jpg
Uutiset

Arjen turvaa -tapahtumassa oli monenlaista nähtävää

Arjen turvaa -tapahtuma järjestettiin viime lauantaina Kirkkopuiston kentällä. Etelä-Savon Pelastuslaitoksen, Itä-Suomen poliisin ja Puolustusvoimien järjestämässä tapahtumassa oli ideana kertoa…
eläin IMG_5195.jpg
Uutiset

Omaeläinklinikalta kattavaa terveydenhoitoa lemmikeille

Omaeläinklinikka on toiminut Savonlinnassa nykyisellä nimellään vuoden verran. Klinikan toimitilat löytyvät Kalervonkadulta Miekkoniemeltä. Tiloissa työskentelee päivittäin eläinlääkäri…
toimintakeskus IMG_5062.jpg
Uutiset

Toimintatuvassa ei tarvitse olla yksin

Toiminnallista ja tuettua palvelua tarjoava Toimintatupa siirtyi tämän vuoden helmikuun alussa Nuorisotoiminnan Tuki ry:ltä NuTulta Savonlinnan Toimintakeskukselle Pääskylahteen Schaumanintielle.…
IMG_5159.jpg
Uutiset

Rajanylityspaikan kansain­välistäminen edelleen tapetilla

Parikkalan Syväoron rajanylityspaikan saaminen kansainväliseksi ylityspaikaksi on edelleen kolmen Kaakkois-Suomen maakunnan tavoitteena, vaikka hanke ei viime aikoina olekaan edennyt.…
Järvisalo IMG_5149.jpg
Uutiset

Yhdistysten kevättori lauantaina

Perinteinen savonlinnalaisten yhdistysten kevättoritapahtuma järjestetään jälleen tulevana lauantaina 19. toukokuuta kello 9–14. Tapahtuman järjestelyvastuun kantaa Erja Järvisalo Savonlinnan…
Seniorijutun kuva.jpg
Uutiset

Savonlinnan kansallisilla senioreilla juhlavuosi

Savonlinnan kansalliset seniorit ry täyttää tänä vuonna 45 vuotta. Yhdistys on perustettu vuonna 1973 ja siinä on nykyisin jäseniä lähes 350. Yhdistys on tällä jäsenmäärällä Itä-Suomen…