Kolumnit Jarkko Wuorinen /

Urheilusponsoroinnilla on monenlaista merkitystä

Virolainen yhdistetyn olympiamitalisti Allar Levandi kertoi Ylen tekemässä dokumentissa Viro 100-vuotta juhlintaan liittyen omasta elämästään Viron itsenäistymisen aikoihin. Hän kertoi muun muassa, että melkein kaikilla virolaisilla urheilijoilla oli 1980- luvun lopulla ystäviä ja yhteyksiä Suomeen.

Silloin 1980 ja 90-lukujen vaihteessa hän uskalsi jo ottaa valmentajakseen suomalaisen Veli-Pekka Sarparannan. Tätä mahdollisuutta edisti se, että hänen isänsä oli Viron hiihtoliiton johtotehtävissä. Niinpä suomalaisten tuella Allar kykeni harjoittelemaan useampia viikkoja Suomessa muun muassa Vuokatin maisemissa.

Ja suomalaisena ystävänään hänellä oli erityisesti kova suomalainen yhdistetyn kilpakumppaninsa Jukka Ylipulli. Jukan kautta minäkin tutustuin Allariin. Olin 1980-luvun lopulla perustanut Kemijärven Pyhätunturille Tietotunturi-nimisen koulutuskeskuksen ja Jukka oli siellä fyysisen puolen valmentajana. Tässä yhteydessä Jukka esitti, että voisinko sponsoroida hänen ystäväänsä Allar Levandia matkalla Val Di Fiemmen MM-kisoihin vuonna 1991.

Tapasin Helsingissä Allarin ja teimme sopimuksen sponsoroinnista. Tukeni ei ollut erityisen suurta, mutta Allar oli sopimukseen varsin tyytyväinen. Sovimme myös, että Val Di Fiemmen jälkeen Allar vaimoineen tulee Tietotunturiin harjoittelemaan.

Vuoden 1991 MM-kisoissa Allar sijoittui yhdistetyssä neljänneksi. Olin Jukan ja Sarin kanssa Val Di Fiemmessä kannustamassa Allaria ja paikan päällä oli mahdollista nähdä, mitä kaikkea liittyi kisojen taustoihin. Yleisöä ei ollut paljon katsomossa, mutta TV-lähetykset kertoivat kaiken oleellisen.

Tietotunturi sai Allarin kautta näkyvyyttä. Allar hyppäsi mäessä isohko Tietotunturin mainos kypärässään ja kun palkintojenjaossa oli mukana kuusi parasta, niin Allarilla oli yllään Tietutunturi-takki. Mutta hienointa oli kuitenkin tutustua sellaiseen urheilijaan kuin Allar Levandi ja hänen vaimonsa Anna.

Sponsorointi on usein kuitenkin muuta kuin yrityksen näkyvyyttä korostavaa. Monesti sponsoroinnilla on haluttu tukea paikallista urheilijaa. Niinpä omienikin yritysteni sponsoroinnissa pääosin on ollut kysymyksessä nousevien urheilijoiden uran edistäminen, joskin pitäähän yrityssponsoroinnissa olla mukana myös yrityksen jonkinlainen näkyvyys.

Myös urheilijoiden kotipaikkakunnat ovat monesti tukemassa paikallisia urheilijoita. Mielestäni maakunta voisi olla tässä suhteessa aktiivinen. Mielikuvamarkkinoinnilla on nykyisin entistä suurempi merkitys. Ja siihen sopii hyvin myös maakunnan tuki omille urheilijoilleen.


Jarkko Wuorinen
Maakuntahallituksen puheenjohtaja

Aiheet:
Ei kommentteja! Jätä ensimmäinen kommentti alta.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta
Kolumnit

Puheenjohtajat listasivat asioita tulevaan hallitusohjelmaan

Eduskunnassa pidetyssä maakuntahallitusten puheenjohtajien kokouksessa käsiteltiin aiheita, joita halutaan tulevaan hallitusohjelmaan. Ensimmäiseksi listalla nousi osaavan työvoiman saatavuus.…
Kolumnit

Miten suuri osa Suomesta pidetään asuttuna?

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntaliittojen huippukokouksessa Rovaniemellä eräänä pääteemana oli muuttoliikkeen suhtautuminen kaupungistumiseen. Aiheen käsittelyn pohjaksi oli tutkija Timo Aron alustus,…
Kolumnit

Rajanylityspaikka saatava kansainväliseksi

Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistämiseksi on tehty työtä jo ainakin vuosikymmen. Välillä asiat ovat tuntuneet menevän eteenpäin ihan mukavasti, mutta monesti eteen on tullut yllättäenkin…
Kolumnit

Maakuntahallituksen työ on muuttunut runsaassa vuosikymmenessä

Olen ollut runsaan vuosikymmenen maakuntahallituksen pöydän äärellä ja viimeiset viisi vuotta hallituksen puheenjohtajana. Minua ennen puheenjohtajana toimi kahdeksan vuotta Markku Kakriainen.…
Kolumnit

Saimaalle kestävän kehityksen mukaista yritystoimintaa

Yritystoiminta on monen seutukunnan tulevaisuuden elinehto. Yritystoiminnalla saadaan seuduille työpaikkoja ja verotuloja, joilla voidaan turvata seutukunnan asukkaille tarpeellisia…
Kolumnit

Saimaa – Savonlinnan suuri mahdollisuus

Viestintään ja markkinointiin saadaan parhaiten tehoa, jos sen kärkenä on sellainen tekijä, josta ollaan pääosin yhtä mieltä. Savonlinnalle sellainen seikka on Saimaa ja kaupungin sijainti…
Kolumnit

Alempi tieverkko hälyttävässä kunnossa

Tänä keväänä kelirikko on ollut hankalin vuosikymmeniin. Monet alemman tieverkon tiet ovat olleet hyvin huonosti liikennöitävässä kunnossa, kun tiet ovat pehmeitä ja routa nostaa savea pinnalle. Eikä…
Kolumnit

Liikenneyhteydet luovat elinvoimaa

Liikenneyhteyksien merkitystä seudun elinvoimalle korostetaan koko ajan. Lähtökohtana on, että nopeat yhteydet antavat entistä parempia mahdollisuuksia yritystoiminnalle ja yleensä työntekijöiden…